söndag 12 oktober 2008

Liljanskogen och Hathayoga

Igår blev det en tur i Liljanskogen med Elin. Eftersom det spåret är bland de svåraste att förstå sig på som jag någonsin provat så vet jag inte exakt hur lång turen blev, men vi sprang i 40 minuter och lyckades klämma in minst 8 mördarbackar under dessa. Svettigt men skönt att få röra ordentligt på sig en lördag!

Imorse var det mitt första yogapass på Forsgrenska. Jag måste erkänna att jag var lite skeptisk eftersom jag älskade mina instruktörer på Campushallen i Linköping och inte tror att någon kan vara lika bra som dem.

Men det här gick inte riktigt att jämföra med min poweryoga. Hathayogan var av en helt annan sort och jag saknade lugnet och andningen i poweryogan. Här kändes det mer hattigt (hatha, haha) och jag uppnådde inte samma meditativa tillstånd som mina poweryogor brukar göra.

Kollade runt lite och tydligen bygger poweryogan på hathayogan, som är en liten enklare form och bra för nybörjare. Poweryogan är däremot mer fysiskt krävande och baserar sig mer på en upprepning av rörelser som ska koordineras med aningen och minska stress. Så jag tror faktiskt att jag skippar hathayogan och kör på min poweryoga, vanemänniska som jag är :)

Inga kommentarer: