söndag 7 september 2008

Husmor pysslar och tränar

Herregud, vad jag har varit käck den här helgen! Igår var det ju orimligt dåligt väder, ösregn från tidigt till sent. Redan när jag stod i regnjackan ute i trädgården med ett antal hinkar för äppelplock, kände jag att detta skulle bli en sån helg som ens barn- och huslösa vänner skulle skaka på huvudet åt när de fick höra om. Hur som helst, äpplen plockades, jeans blev genomblöta, äpplen föll i huvudet och när jag kom in hade jag inga som helst planer på att gå ut mer innan regnet avtog.

Jag och Saga lagade äppelmos en masse och fyllde frysen och jag tittade då och då längtansfullt ut genom fönstret i hopp om att regnet hade upphört så att jag kunde få ut och ränna litet. Men icke. Före middagen ägnade jag i stället en timme åt pilates med mina flickor som publik. Saga börjar till och med lära sig instruktörens monotona instruktioner utantill "inhale, 2, 3, 4, 5 - exhale, 2, 3, 4, 5". 5 år och kan redan hundrans teknik. För övrigt en mycket bra tränings-DVD "MTV Pilates Mix" som brukas flitigt de kvällar jag är ensam hemma eller av andra anledningar inte kan gå ut.

Idag var det så dags att ta hand om resten av äpplena. Kakor! Hittade ett superbra recept på tre tjejer i köket, en stoor kaka, och gjorde dessutom en smulpaj som Danne får ta med sig till svärfar i morgon när han och barnen skall åka dit. Saga är en mycket charmig köksassistent, men med ett tydligt fokus på skrapa-smetendelen av bakprocessen.

Sen, medan kakorna svalnade, var det äntligen dags för husmor att knyta på sig löparskorna och köra HIIT (den husmors modifierade varianten). Max intervaller har jag aldrig kört förut och det var verkligen KUL! Jag körde 30 sek sprint och två minuter vila gånger 8. Som en mjukstart. Jag var väldigt trött när jag var klar efter 38 minuter ca. och har fortfarande ont i rumpan på ett helt nytt sätt. En nytt bra sätt. Tror jag.

Danne drar på sig målarbyxorna för att spackla ett varv i vårt nya mys/TV-rum, men jag tror inte jag orkar mycket mer än en soffsittning före läggdags. Och för den som undrar; jag har inte högklackat i sängkammaren...

Inga kommentarer: